top of page

מערכת השמש - חלק א'

היופי הבלתי נתפס של החלל ומערכת השמש בה אנו חיים נראה כמו יצירת מופת של אמן מוכשר ביותר. היקום שבו אנו חיים מאפשר לכל מי שרק ירצה, מבט אל הלא ידוע. אל מה שנמצא מעבר לתפיסה ולהבנה שלנו, וזה המקום שאליו המוחות הסקרנים (בתחום זה, כי אין גבול לסקרנות) מתבייתים. כל השאלות הגדולות נשאלות כשאנו נתקלים במשהו שלא ידוע לנו, במשהו שהוא מעבר לתפיסה שלנו וכשאין לשאלות תשובות ידועות, הסקרנים ביותר יוצאים למסעות שמשנים את העולם בו הם חיים/ והידע שהם משיגים, מגיע עד לאוזננו ועוזר לנו להגדיל את ההבנות על היקום הנפלא הזה.




היקום שלנו בנוי מהרבה מאוד דברים והרבה מאוד רבדים ובגלל שהוא גדול כל כך, הוא מאפשר לכל אחד מאיתנו אם נאזין היטב ללחישות, לפסוע בדרך המיוחדת שלו כדי להבין את מה שעליו להבין. לכל אחד יש פוטנציאל משלו ולכולנו יש פוטנציאל שמשלב אחריות אישית, קהילתית, חברתית, אוניברסלית ועוד...

האידאל הוא, שנדע לפסוע בדרך הייחודית לנו כדי שנוכל לממש את שיא הפוטנציאל שלנו. נראה שרק כך נרגיש חיוניים באמת בתוכנו ונהיה חיוניים באמת לסביבה.. לא קל, דרך ארוכה גם עבורי, אבל זה מתממש.

האושר טמון בעיקר בָּעֵרֶךְ שֶׁלָּנוּ לַחֶבְרָה. בהשפעה. איך נדע להשפיע? נעקוב באדיקות אחר אותן לחישות ורצונות שנובעים מהלב.


מערכת השמש שבה אנו חיים מסקרנת עד מאוד. יש המון מידע ממשי עליה כתוצאה ממחקרים ארוכים ורציניים. והיום אנו יודעים מה אורך שנה בכל אחד מכוכבי הלכת במערכת השמש, יודעים מה מרחקו של כוכב הלכת מהשמש, מה הטמפרטורה הממוצעת ועוד.. אך האם אלו נתונים שמעניינים ילדים? לא בטוח.

כן, זה וודאי חשוב שידעו כדי שיוכלו להסיק מזה מסקנות שונות בנוגע להשפעת המרחק מהשמש על הטמפרטורה , על אורך השנה ועוד.. אך אחרי שהילדים לומדים את אותן עובדות אנחנו נרצה שהם יזכרו את החוויה של הלמידה, ולשם כך צריך לזכור שילדים רבים מתעניינים יותר בדברים הנסתרים שאינם ידועים, את המקום בו הדמיון עולה שלב, את השאלות הלא ידועות.. את אותה "אבקת קסמים" שמכניסה קסם לכל למידה.


הרעיון בלמידה על-פי השקפתי זה הדלקת הניצוץ באחר. זה לא התוכן, אלא הרגש שהתוכן מעורר. הרגש מוביל למחשבה, המחשבה מובילה לרצון. ואם נטמיע מספיק זרעי קסם של הניצוץ הזה, מוחות גדולים וענקיים יתעוררו לחיים כי הידע כבר קיים, העולם כפי שהוא לא השתנה באופן מהותי. אנחנו אלה שגילינו פרטים בנוגע אליו ואנחנו עדיין עסוקים בחקירה בלתי נגמרת על העולם הזה, שמורכב מרבדים רבים וגילויים אינסופיים בתחומים כל -כך רבים. מעולם החומר, ועד עולם הרוח.


ומדוע כל ההקדמה הזאת? הרי כולנו יודעים שהלמידה האמיתית היא באמצעות אותו ניצוץ

אז גם כדי טיפה להכניס אתכם לעולם שלי שבו כל הדלק נובע מהלא ידוע וגם כדי לספר לכן.ם מה החזון שלי ואילו בתי ספר יתאימו לעידן החדש הזה שנוצר ממש עכשיו, מתחת לרדאר.


כשעוברים שינוי כזה מהותי (קורונה) ברמה האוניברסלית, ההשפעה שלו מרחיקת לכת ויש באפשרותה לשנות את המציאות באופן כל כך חד שחייבים ממש לנצל את אותה הזדמנות שנוצרה לטוב ולרע כדי להרים, לייעל, לשפר, לשנות ולפתח את כל 'המסגרות' הקיימות. יש המון כאב בתקופה הזאת אבל יש גם המון ברכה.

כמו שאני תמיד אומרת, תקופה שנקראת "לחם ודם". יש לי גם דרך ארוכה עוד לפני, אבל אני תמיד חושבת שזה כל כך חשוב לחשוב יחד ולשתף את המחשבות שלי כאן בבלוג


הפוסט הראשון שכתבתי באתר החדש הזה, היה ב31.8.2019 ועסק בהורים ומורים חברים. הפוסט עבר בצורה מאוד שקטה, מתחת לרדאר, ושימו לב שרוב העשייה שלי שקטה מאז הבלוג החדש (ויש סיבה לזה). אבל הוא הגיע למי שהיה צריך ובימים האחרונים התחיל שיח בנושא הזה, שילך ויגדל ואם יעשה באמצעות אנשים שבאמת מתכוונים לזה בלב שלם, הוא יחולל שינויים גדולים.

והנה, כתיבה אחת של אדם אחד, הטמיעה זרע קטן עם פוטנציאל גדול.

וזה לא משהו שמיוחד לי, זו פשוט הבחירה שלי להקשיב לאותן לחישות אם אפשר לקרוא לזה ככה.. והבחירה של האחרים להקשיב ולקדם את זה.

אנחנו כולנו מערכת אחת גדולה שכשכל אחד משתדל להיות במקום הנכון לו, אז זה משפיע על האחר להיות במקום הנכון לו וכך הלאה..


ועכשיו, איך כל זה קשור למערכת השמש? טוב לא ממש קשור, אבל זה פשוט עלה (:

מערכת השמש בה אנו חיים היא משהו המשותף לכולנו ואין בה שום דבר שיכול לעורר כעס, אנטגוניזם או וויכוחים גדולים בקרב ילדים ולכן זה משהו שיש לו פוטנציאל אדיר לעורר סקרנות, התלהבות, למידה משמעותית וחווייתית ולכן צריך ללמד אותו באופן חוויתי במיוחד.





בהשקפתי, בכל בית ספר צריך להיות חדר מדעים מושקע (ועל זה דיברתי בבלוג הקודם) אבל צריך להיות בשכבות הגיל שלומדות את נושא החלל, חדרון או מתחם שימחיש את הגלקסיה כפי שהיא. כמובן שהאידאל שיוקרן על כל הקירות ה'מקום' בחלל עליו לומדים ושיהיה אפשר להתקדם כדי להבין את גודל היקום.

אך בהיעדר יכולת כלכלית כזו לרוב בתי הספר, יש אפשרות להזמין צייר שיצייר את כל מערכת השמש, או טפט מיוחד שמותאם לצורך הזה.

הרעיון הוא שהחדר כולו יתמלא באווירה קסומה שתאפשר לכל מי שלומד שם להרגיש ולחוות למידה.


ביום מן הימים, כשכל הגבולות יעלמו, אני מקווה שהלימודים האלה יעשו בחלל (: כי שם תהיה הלמידה החווייתית ביותר.


ובחדר הזה הילדים ילמדו באמצעות ציור, יצירת מודלים, כתיבת סיפורים / שירים / בדיחות ועוד כמוש הם בדרך כלל לומדים, רק שהפעם זה יהיה מרגש יותר. תוסיפו מוזיקה מרגשת ומעוררת דמיון ומשחק חופשי ותקבלו ילדים שמחים עד מאוד


בחלום שלי, חדרי מדעים יהיו ממש כאלה.



ואחרי שהילדים ידעו את העובדות (שבשלב זה ידועות כי כל הזמן יש חידושים), הם יתפנו ללמידה המשמעותית ביותר

שהיא: שאילת שאלות.

הם ינסחו שאלות שבאמת מעניינות אותם בכל תחום שבהשקפתם הקשור למערכת השמש. חייזרים, מים, חלליות, ירחים וכל מה שירצו

ואחרי שינסחו שאלה שבאמת באמת מעניינת אותם הם יצאו לחפש את התשובה

ואם לא ימצאו בשום מקום

ימשיכו לחפש בפנים

כי הדמיון הוא הדבר החשוב ביותר שיכול להיות לאדם והוא זה שמוציא אותו מכל קושי והוא זה שמוסיף לו שמחה ואושר. ועם הדמיון אפשר ליצור את השינוי בכל תחום.

והתשובה תהיה עדות לתהליך שהילד עשה, מהבירורים והלמידה ועד מציאת תשובה. הוא יכתוב אם היא מגיעה מהספרים או מהדמיון והתהליך הזה הוא שיוביל לחווית למידה שלא מן העולם הזה.


אז ברור שעשיתי עם הילדים, התחלנו מלמידת עובדות על מערכת השמש






והמשכנו בשאילת שאלות.

כל אחד מהם יצא למחקר לחיפוש תשובות שאותן יציג לנו במצגת.

עדכונים בהמשך (:




המשך יום נעים,

באהבה

מיטל.


חומרים:



bottom of page