top of page

שברים - מבססים את השברים הפשוטים

רב הילדים מגיעים עם הבנת המושג חֵצִי לבית הספר. החיים מובילים אותם לחלוק את התפוח, המסטיק, השוקולד, החטיף עם המשפחה והחברים ולכן כשמתחילים ללמד שברים, המושג חֵצִי עוזר מאוד להבנה ולרוב מתחילים איתו ומיד אחריו שליש ורבע.

יצרתי ספרון שברים (חצי, שליש ורבע) שאיתו אני מתחילה ללמד את נושא השברים הפשוטים. העשייה שלו יכולה לקחת 20 דקות של כיף, גזירה, הדבקה וחשיבה ואני ממליצה להתחיל איתו את הדרך.

הקובץ מכיל 3 צבעים של העמוד הראשון: ורוד, כחול, שחור-לבן ודפים נלווים. את כולם צריכים לגזור סביב קווי המתאר ובחלק הפנימי כך שיווצר ספרון שניתן לדפדף בו, בכל שבר בנפרד:

בפנים יש כרטיסיות של משולשים, עיגולים וריבועים המחולקים לחצי, שליש ורבע בחתכים שונים והילדים מדביקים את הצורות בהתאם למִקּוּם שלהן.

כל צורה שמחולקת לחצי בצד ימין

כל צורה שמחולקת לשליש באמצע

כל צורה שמחולקת לרבע בצד שמאל

עצרנו לדבר על משמעות הַשָּׁלֵם ועל כך שהוא יכול להראות בכל צורה. השלם מבטא מילוי מלא של משהו. משהו שלא חתכו ממנו, לא שברו אותו. הוא מָלֵא וְשָׁלֵם.

עבדנו עם בצק משחק ויצרנו "שלם" בצורות שונות (וגם עם חותכנים) ואז חילקנו אותם לחצי, שליש ורבע. כמובן שדי מהר הבנו שקל יותר לחלק צורה סימטרית.

למדנו להתבונן בצורות שונות של שלם.



המשכנו עם כרטיסיות שברים שכוללות גם שלם ושברים נוספים. זה כבר השלב הבא של הבנת השברים.

בשלב זה שוחחנו על המכנה והמונה.

המונה בחלק העליון

המכנה בחלק התחתון

דיברנו גם על 2/2 (ועוד) שהוא למעשה שלם

הקובץ של הכרטיסיות מכיל גם כרטיסיות ריקות כדי שיהיה אפשר לצייר באופן עצמאי. התרגיל מאפשר את יישום החומר וזה מקבע את ההבנה.


עוד דרך משחקית לתרגול, היא משחק דומינו שברים קצר ונחמד. הוא מהבלוג הקודם שלי. מוזמנים להוריד כאן בחינם.


משחק שברים נוסף שהשתמשנו בו המכיל את השברים חצי, שליש, רבע, חמישית ושישית עם ייצוג נוסף של ישר המספרים כדי לצאת קצת מהצורות, לא להתקבע רק עליהן.


בהמשך שיחקנו בגדול, קטן שווה.

אפשר לשלוף זוג באקראי ואז להוסיף סימן שוויון או לחילופין להניח את כל הזוגות ולהשלים את סימני השוויון.


חומרים:


שבת שלום,

מיטל.

bottom of page