top of page

למלא את הדלי

בכל אחד מאתנו קיימת האפשרות ל'הוריד' את האחר או מנגד, 'להרים', לעודד, לשמח. יש בתוכנו שבוחרים באופציית 'ההורדה' לעיתים בגלל קנאה, פחד כלשהו, חוסר ביטחון או חוסר שמחה ויש בתוכנו שבוחרים להעצים, לשבח, להודות, לפרגן ולהצמיח. כמה נעים לנו להיות בחברת אנשים שנותנים לנו להרגיש שאנחנו מסוגלים, חזקים, כל יכולים. כולנו מעדיפים להיות ליד אנשים אופטימיים, שמחים שמרימים אותנו יחד איתם. הספר "למלא את הדלי" לילדים ולמבוגרים, עוסק בדיוק בזה וממחיש לנו את החשיבות הרבה בפרגון, אמירת מילה טובה, חיוך ועזרה.

בספר, הדלי משול ללב האדם כאשר לכל אדם יש דלי בלתי נראה. כשהדלי מלא ואף עולה על גדותיו, אנחנו במיטבנו או במילים אחרות- אנחנו מחוברים לעוצמות שבנו. כאשר הדלי ריק או חסר - אנחנו מנותקים מהעוצמות שבנו ולכן עולות בנו מחשבות שליליות, תחושת חוסר הביטחון וכישלון .לכל אדם יש אפשרות למלא את דליי הזולת, יש לנו מעין מצקת בלתי נראית וכאשר אנחנו בוחרים למלא את דליי הזולת, אנחנו גם ממלאים את הדלי שלנו ולכן אנו מרגישים שמחים יותר. "המדליק נר מנר – הנר דולק וחברו אינו חסר".

כדי לחזק את שריר האכפתיות והערבות ההדדית, אני ממליצה לקרוא את הספר (ניתן לרכוש בכל חנות ספרים) עם התלמידים ולשוחח עליו. לאמיצים ולאמיצות במיוחד, שלא מפחדים לקחת את הנושא צעד אחד קדימה, אני ממליצה לעשות

(אם אתם צריכים עזרה, אל תהססו לפנות אלי)

לאחר קריאת הסיפור, נדפיס ונניילן לכל תלמיד/ה בכיתה, דלי.

על גבי הדלי ישנה טבלה פתוחה. בכל פעם שהדלי יתמלא, נוסיף טיפה או נצבע בטוש מחיק.

ניתן להצמיד את הדלי לגב כיסא הילד או ללוח קיר בכיתה.






כיצד ניתן למלא את הדלי?

1. עשיית מעשה טוב.

2. מישהו שעשה לי מעשה טוב.

ננסה להבין יחד, מה זה "מעשה טוב" ומה זה מעשה "לא טוב". ניצור 'מד מעשים' כדי שנוכל לחזק את שריר האכפתיות בחוברת מקסימה שהכנתי.

בהצלחה!

כל ילד וילדה (וגם ההורים והמורים) ירוויחו מהפעילות הזאת.

זכרו, שאמפתיה, אכפתיות, ערבות הדדית, מעורבות חברתית - אלו 'שרירים' שניתנים לפיתוח ויש להעלות אותם למודעות ולפתח אותם מידי יום.

חומרים:

bottom of page